MediaMarkt beging onlangs een dure fout. Wat was er gebeurd? Op de website werden iMac’s aangeboden voor een fractie van de normale verkoopprijs. De computers stonden op de website voor een paar euro. Normaal bedraagt de verkoopprijs ongeveer 2.000 euro.
Koopje? Of foutje?
Een oplettende klant hapte snel toe en bestelde er drie. Totale kosten: 6 euro en 57 eurocent! MediaMarkt nam de volgende dag contact op en verzocht de daadwerkelijke verkoopprijs te betalen of de iMac’s terug te sturen. De koper dacht dat het een ‘legitieme actie’ betrof. Hij heeft (voor zover bekend is) geweigerd de iMac’s terug te sturen. MediaMarkt heeft laten weten het er niet bij te laten zitten.
Wel of niet terugsturen?
Moeten de computers teruggestuurd worden? Of bestaat er een kans dat de koper de computers mag houden? Om deze vraag te beantwoorden kijk ik naar een vergelijkbare kwestie. Misschien kunt u zich dit voorbeeld nog herinneren.
De Leen Bakker-zaak
Leen Bakker verkocht op de website kinderhoogslapers voor 24 en 85 euro. Die verkoopprijzen betekenden een korting van 83 tot 92 procent (afhankelijk van maat en type). De hoogslapers werden niet geleverd. Volgens Leen Bakker ging het om een vergissing. Een aantal kopers was een kort geding gestart. De kopers eisten dat de hoogslapers zouden worden geleverd.
In het kort geding werd aangetoond dat het een vergissing was. De hoogslapers (bed, ombouw, matras, matrashoes en gordijntjes) bleken per ongeluk te koop gezet voor de prijs van enkel het matras. Ook is van belang of de kopers er gerechtvaardigd op mochten vertrouwen dat Leen Bakker de hoogslapers wilde aanbieden voor de betreffende prijzen. Van consumenten wordt verwacht dat zij zich globaal oriënteren op prijzen van vergelijkbare producten. De rechter oordeelde dat de kopers hadden moeten weten dat het om een fout ging.
Conclusie
Terug naar de situatie rond de spotgoedkope iMacs van MediaMarkt. Op basis van de uitspraak in de Leen Bakker-zaak geef ik de koper weinig kans van slagen. De lage prijs is ongetwijfeld een vergissing van MediaMarkt. De koper had moeten weten dat MediaMarkt redelijkerwijs geen aanbiedingen online zet waarbij een korting wordt gegeven van meer dan 99 procent. De koper mocht dus niet gerechtvaardigd vertrouwen op zo’n absurde aanbieding. Mocht het zover komen, dan zal MediaMarkt vermoedelijk aan het langste eind trekken.
Wilt u hier nu al meer over weten? Bel mij gerust op tel. 0172 – 42 41 72 of vul het contactformulier in.