Domeinnaamfraude #7 – Trademark Office strikes again

Advocaten Jeroen Thiele en Madhavi Nagessersing houden zich al geruime tijd bezig met het bestrijden van domeinnaamfraude. Ondanks de succesvolle procedure die zij namens 32 gedupeerden hebben opgestart tegen Trademark Office, worden zij nog dagelijks benaderd door gedupeerde bedrijven.

Hierbij komen steeds nieuwe zaken naar boven. Trademark Office stuurt nu namelijk ook facturen voor jaarlijkse ‘verlengingskosten’, terwijl de kosten voor de gehele contractsperiode al zijn vooruitbetaald door de gedupeerden. Volgens de gedupeerden worden zij daarmee geconfronteerd met onvoorziene en hogere kosten dan waar zij mee hebben ingestemd. Thiele en Nagessersing komen daarom wederom in actie tegen Trademark Office.

Misleiden en onder druk zetten

Trademark Office verkoopt langdurige contracten voor domeinnaamregistratie aan MKB-ers. De manier waarop zij dat doet, is nogal discutabel gebleken. Trademark Office misleidt de bedrijven met onjuiste informatie en zet ze onder druk.

Er zijn dagelijks tientallen bedrijven die aan de druk van Trademark Office toegeven en op grond van onjuiste informatie (mondelinge) overeenkomsten voor 10 of 15 jaar sluiten met Trademark Office voor domeinnaamregistratie. De kosten voor de domeinnaamregistratie bij Trademark Office zijn 359,98 euro voor 10 jaar en 539,96 euro voor 15 jaar (deze bedragen zijn inclusief BTW). Deze kosten moeten worden vooruitbetaald aan Trademark Office.

Nieuw verdienmodel

Veel van de gedupeerden komen kort na het sluiten van de overeenkomst of het betalen van de factuur achter de misleidende handelswijzen van Trademark Office. Sommigen van hen leggen zich neer bij het feit dat zij zijn misleid en betalen de factuur voor 10 of 15 jaar. Maar daar houdt het voor hen helaas nog niet mee op. Sterker nog, Trademark Office heeft een nieuw verdienmodel bedacht om aan de gedupeerde partijen te blijven verdienen.

Nadat de volledige factuur al vooruit is betaald voor 10 of 15 jaar, stuurt Trademark Office jaarlijks nog een factuur voor een bedrag van 62,15 euro (incl. BTW) voor ‘verlengingskosten’ aan de gedupeerde bedrijven. Hiernaast ziet u een geanonimiseerde versie van een dergelijke factuur.

Wel of niet afgesproken?

Over deze facturen ontstaat weer discusse: zijn de kosten voor verlenging wel of niet overeengekomen?

Bij discussie over deze kosten is Trademark Office uiteraard van mening dat zij de verlengingskosten heeft toegelicht bij het sluiten van de overeenkomst. Aangezien de overeenkomst mondeling is gesloten en dit alweer een tijd geleden was, is het voor de al gedupeerde bedrijven moeilijk om aan te tonen dat zij geen jaarlijkse verlengingskosten overeen zijn gekomen. Op deze wijze blijft Trademark Office verdienen aan de gedupeerden.

Na een korte rekensom komen we tot de volgende conclusie. Trademark Office verdient per gedupeerde partij minimaal 981,48 euro. Dat bedrag bestaat uit 359,98 euro voor de oorspronkelijke overeenkomst voor 10 jaar en daarbovenop dus 10 keer ‘verlengingskosten’ van 62,15 euro = 621,50 euro. De partijen die de overeenkomst voor 15 jaar zijn aangegaan, worden geconfronteerd met nog hogere kosten. Het blijkt een dure les voor de gedupeerden.

We komen weer in actie

Daarom starten we een tweede collectieve actie tegen Trademark Office. Heeft u ook een geschil met Trademark Office of bent u ook geconfronteerd met een dergelijke factuur voor ‘verlengingskosten’? Wij hebben al eerder met succes opgetreden tegen Trademark Office en staan u ook graag bij in een geschil met Trademark Office.

Kosten

Een zaak tegen Trademark Office starten, kost geld. Door gezamenlijk op te treden, zijn de kosten voor een rechtszaak te beperken. Ondernemers kunnen voor 246,67 euro deelnemen aan de collectieve actie.

Gerelateerde berichten

Week van het Arbeidsrecht | Gratis adviesgesprekken over arbeidsrecht voor werkgever en werknemer

Nieuws   17 mei 2024

Week van het Arbeidsrecht | Gratis adviesgesprekken over arbeidsrecht voor werkgever en werknemer

Voor werkgevers en werknemers met vragen over onder meer ontslagrecht, concurrentie- of relatiebedingen, dan wel […]


Lees meer ›
Podcast: Let’s talk letselschade

Nieuwsbericht   10 mei 2024

Podcast: Let’s talk letselschade

Berntsen Mulder Advocaten is al een tijd geleden gestart met een podcast over letselschade. Onder […]


Lees meer ›
De 20 van Alphen was weer geslaagd!

Nieuwsbericht   5 maart 2024

De 20 van Alphen was weer geslaagd!

Het was zondag 3 maart een prachtige dag, waarbij Jeroen Thiele het startschot gaf en […]


Lees meer ›