Amsterdam, 23 januari 2025 – De Rechtbank Amsterdam heeft bepaald dat de Nederlandse importeur van NIU-scooters, aansprakelijk is voor een ongeval veroorzaakt door een gebrekkige stuurpen van de NIU NQi Lite Bromscooter waar een man uit Amsterdam op reed toen zijn stuur af brak. Bij dit ongeval liep de bestuurder ernstig letsel op. De importeur en diens verzekeraar wilden geen aansprakelijkheid erkennen.
Lees hier de hele uitspraak.
Het slachtoffer in deze zaak werd bijgestaan door onze advocaten Karin Nijman-Weninger en Juriën Minderhout-Soares.
De rechtbank stelde vast dat de stuurpen niet voldeed aan de veiligheidseisen die van een dergelijk product mogen worden verwacht.
Ontwerpfout en metaalmoeheid
De uitspraak volgt op een ongeval in januari 2023, waarbij de stuurpen van een NIU NQi Lite bromscooter tijdens normaal gebruik afbrak. Twee deskundigen, EMHA B.V. en Element Materials Technology, concludeerden dat de stuurpen was aangetast door metaalmoeheid. Dit werd veroorzaakt door een scherpe overgang in het ontwerp, in combinatie met spanningsconcentraties die het onderdeel gevoelig maakten voor scheurvorming. Volgens de rechtbank blijkt uit beide rapportages dat dit een productiefout opleverde die tot de uiteindelijke breuk leidde. De rechtbank wees er verder op dat de fabrikant van de scooter, gevestigd in China, in 2023 een aanpassing in het ontwerp heeft doorgevoerd. Deze zogenaamde ‘design optimization’ bevestigde volgens deskundigen de kwetsbaarheid van het eerdere ontwerp.
Aansprakelijkheid van de importeur
De importeur is op grond van de wet (artikel 6:185 BW) aansprakelijk voor schade veroorzaakt door gebreken in de scooters die hij op de Nederlandse markt brengt. De rechtbank oordeelde dat de importeur onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat het gebrek niet aanwezig was op het moment dat de scooter in het verkeer werd gebracht. De rechtbank verklaarde dat de schade volledig het gevolg was van het productgebrek en niet van onzorgvuldig gebruik door de bestuurder.
Uitspraak en consequenties
De rechtbank heeft geoordeeld dat de importeur aansprakelijk is voor alle materiële en immateriële schade van de bestuurder. Het bedrijf moet ook de advocaatkosten betalen van het slachtoffer.
Een verzoek om de importeur te verplichten tot een terugroepactie of het geven van aanvullende waarschuwingen, viel buiten het bereik van de procedure.
In de uitspraak wordt gemeld dat er wereldwijd ruim een miljoen NIU-scooters rondrijden van het type NQI.
Signaal aan de markt
De uitspraak benadrukt de verantwoordelijkheid van importeurs en producenten om producten grondig te testen en te waarborgen dat deze voldoen aan veiligheidsnormen. Deze zaak laat zien dat ontwerp- en fabricagefouten niet alleen ernstige gevolgen kunnen hebben voor gebruikers, maar ook juridische en financiële risico’s voor bedrijven meebrengen.
Contact
Slachtoffers van vergelijkbare ongevallen met (NIU) scooters kunnen contact opnemen met Karin Nijman-Weninger of Juriën Minderhout-Soares via 0172 42 70 71.
Zij adviseren om bij een loszittend stuur direct veiligheidsmaatregelen te nemen en de stuurpen als bewijs te bewaren.