Het is een publiek geheim dat telemarketingbedrijven de laatste jaren hun pijlen met name op eenmanszaken hebben gericht. Bij de normale consumenten (niet-ondernemers) valt voor telemarketeers dankzij de wettelijke bedenktermijn al een tijdje weinig eer meer te behalen. En grote bedrijven hebben meestal meer kennis in huis en laten zich niet zo makkelijk tot een overeenkomst verleiden waar ze (vaak) niets aan hebben.
Dus bleef de eenmanszaak over. Waarom? Geen rechtsbescherming + (vaak) weinig kennis = makkelijk target. Daar hebben telemarketingbedrijven de laatste jaren op grote schaal misbruik van gemaakt. Wij hebben er op deze website al de nodige aandacht aan besteed. Gelukkig heeft de wetgever nu eindelijk ook aandacht voor de eenmanszaak met een aanpassing in de Telecomwet die de mogelijkheden voor telefonische verkoop drastisch inperkt:
De wijzigingen met die met ingang van 1 juli 2021 zijn ingegaan, zet ik hier op een rijtje:
- Ongevraagde telefonische verkoop is nu verboden. Waar vroeger via het ‘Bel me niet’-register een ‘opt-out’ systeem gold, geldt nu een ‘opt-in’ systeem. Alleen bij expliciete toestemming is telefonische verkoop nog toegestaan;
- Bij bestaande klanten mag nog gedurende maximaal 3 jaar telefonisch na afloop van de dienstverlening telefonisch contact worden opgenomen voor vergelijkbare diensten of producten;
- Anoniem bellen is niet langer toegestaan;
Ook voor kleine ondernemers
Het mooie van deze maatregelen is dat deze niet alleen voor consumenten gelden, maar ook voor kleine ondernemers als een eenmanszaak, een zzp’er of mensen met een VOF, CV of maatschap. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft al aangegeven intensief toezicht te gaan houden op deze nieuwe regels. Als deze worden overtreden, kan de ACM (hoge) boetes opleggen. Overtredingen kunt u melden bij de Consuwijzer van de ACM.
De nieuwe regels gelden voor alle vormen van telefonische acquisitie, dus niet alleen voor het verkopen van een energiecontract, maar ook voor goede doelen en zelfs voor buitenlandse partijen die Nederlandse consumenten telefonisch benaderen.
Belangrijk: overeenkomsten gelden wel!
Er is echter wel een ‘maar’ bij dit verhaal. Bent u als eenmanszaak toch gebeld voor de verkoop van (bijvoorbeeld) een energiecontract, en heeft u ja gezegd? Dan betekent dit dat de ACM een boete kan opleggen aan dit bedrijf, maar tegelijkertijd blijft de overeenkomst die u heeft gesloten wél gelden. Het feit dat een telemarketeer zich niet aan de regels hield, betekent niet dat er géén overeenkomst tot stand is gekomen.
Als u van zo’n overeenkomst af wilt, moet u zelf actie ondernemen. U kunt bijvoorbeeld dreigen met een klacht bij de ACM en de wederpartij wijzen op zijn onrechtmatige handelen. Wanneer u met deze situatie wordt geconfronteerd, kunt u mij altijd even bellen om te overleggen hoe u hier het best mee om kunt gaan.
Ook niet voor BV’s en NV’s
LET OP! De nieuwe regels gelden ook niet voor BV’s of NV’s. Dus ook niet voor kleine BV’tjes. Een kleine BV kan in de praktijk weinig verschillen van een eenmanszaak. De eenmanszaak kan groter of professioneler zijn dan een BV. Maar iemand met een BV wordt toch geacht op dit vlak meer ‘mans’ te zijn in zijn verdediging tegen telefonische acquisitie.