Nieuwsbrief loonschade en privacy

Loonschade

Ingrid breekt een been bij een auto-ongeval. Wat mag de werkgever volgens de AVG noteren in het personeelsdossier?


Het is maandagochtend. De telefoon gaat.

Collega Ingrid belt. Ze heeft gisteren een auto-ongeluk gehad. Ze reed op een voorrangsweg. Van links kwam een koeriersbusje met een noodgang de kruising op rijden. Ingrid kon hem met geen mogelijkheid ontwijken.

De bus ramde vol in haar deur. Alle airbags klapten uit en Ingrid gilde het uit van de pijn. Na een hels uur werd zij door de brandweer uit haar auto bevrijd. In het ziekenhuis is zij meteen geopereerd aan haar been.
Nu ligt ze in het ziekenhuis. Het herstel gaat nog maanden duren en ze komt voorlopig niet werken.

U wenst Ingrid het allerbeste toe en zorgt dat haar werk wordt overgenomen.
Maar dan?

De werkgever moet het loon aan Ingrid bij ziekte doorbetalen. Hoe zat dat ook alweer met een aansprakelijke derde? De werkgever kan toch het netto loon verhalen op de aansprakelijke partij?!
Dat koeriersbusje verleende geen voorrang. Wie is er dan aansprakelijk voor het ongeval? De bestuurder? De koeriersdienst? Kan de Wam-verzekeraar van de bus iets betekenen?

Juridische zaken weet er meer van. Zij hebben vaker met dit bijltje gehakt. U stuurt JZ een mail met dit hele verhaal.

Maar… mag dat eigenlijk wel?

(tekst loopt door onder de foto)

Gebroken been

Gebroken been.

Het antwoord is: nee.

U mag noteren dat het om een auto-ongeluk gaat. En dat er een regresmogelijkheid is. Dat staat in artikel 8f van de Wet bescherming persoonsgegevens.

Een auto-ongeval is geen privacy-gevoelig incident. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens mag de werkgever dit auto-ongeval noteren. Ook mag de werkgever noteren dat er sprake is van een regresmogelijkheid.

Dit staat er in de ‘Beleidsregels voor de verwerking van persoonsgegevens over de gezondheid van zieke werknemers‘ van de Autoriteit Persoonsgegevens. Zie onderstaand knipsel.

(Klik hier voor het hele document in PDF op de website van de AP)

Knipsel AP over privacy en bedrijfsartsen

Knipsel AP over privacy en bedrijfsartsen.

Het gebroken been van Ingrid… het verblijf in het ziekenhuis, dat zijn gegevens die de werkgever niet mag verwerken in zijn administratie. Ook mag de werkgever die informatie niet doorgeven.
Dus in dat mailtje aan Juridische zaken mag niet staan dat Ingrid een gebroken been heeft en in het ziekenhuis ligt. U mag het zelfs niet in het personeelsdossier opnemen.

Hoe dan wel?

Wij krijgen soms de vraag of de afdeling Juridische zaken van een bedrijf dit regres zelf kan oppakken.

  1. Als de verzekeraar u niet vraagt welk letsel de werknemer heeft opgelopen bij het ongeluk…;
  2. Als de verzekeraar u niet vraagt om het causaal verband aan te tonen tussen het ongeluk en het letsel…;
  3. Als de verzekeraar niet vraagt waarom de werknemer na 4 maanden nog ziek is…;
  4. En als de verzekeraar niet vraagt hoe het met de werknemer gaat…;

dan zou JZ dat zelf kunnen als zij ook de kennis in huis hebben van het aansprakelijkheidsrecht.

In de praktijk is het dus geen reëel optie.
Want de verzekeraar vraagt juist wél naar het letsel van de medewerker; naar medische informatie van de huisarts, de fysiotherapeut, zelfs informatie van vóór het ongeval. De verzekeraar wil namelijk graag weten of er voor het ongeval al iets met Ingrid aan de hand was.

Al die vragen mag een werkgever op grond van de AVG niet aan de werknemer stellen en niet verwerken én niet beantwoorden aan de verzekeraar. Ook niet als Ingrid die informatie vrijwillig aan de werkgever geeft.

Berntsen Mulder Advocaten

Dát is de reden dat onze specialisten dit voor een werkgever doen. En omdat aansprakelijkheidsrecht een vak apart is waar wij in zijn gespecialiseerd.

Ingrid mag die informatie wél aan Berntsen Mulder Advocaten geven. Als regresspecialist mogen wij die informatie ontvangen en de zaak voor werkgevers behandelen.

Maar precies om de bovenstaande redenen kunnen wij een werkgever niet over de medische inhoud informeren. Ook wij moeten ons namelijk aan de AVG-regels houden en zullen u alleen mogen informeren over het resultaat van de regreszaak. Maar voor de meeste werkgevers is dat ook voldoende. Zij willen vooral weten hoeveel schadevergoeding zij krijgen van de verzekeraar.

En dát mogen wij wel vertellen!

Oeps?
Behandelt u zelf een loonschadezaak en denkt u nu: ‘oeps…’, of heeft u een zieke werknemer waar mogelijk loonschade voor verhaald kan worden, belt u ons dan gerust op: 0172 – 42 70 75.

Met vriendelijke groet,

Karin Nijman-Weninger
LSA-advocaat, regresspecialist & partner
Team Loonschade | Berntsen Mulder Advocaten




    Laat onze specialisten u helpen