Verzekeringsplicht en aansprakelijkheid bij verschillende soorten e-bikes uitgelegd | Deel I

Letselschade
Blog
15 oktober 2021

Deel I: Over elektrische fietsen en steps

Het stikt er tegenwoordig van: elektrische (deel)fietsen en steps. Handig maar gevaarlijk. Ze gaan snel, accelereren snel en je hoort ze niet aankomen. Ik zie in mijn letselschadepraktijk steeds vaker ongevallen met elektrische fietsen.

Juridisch gezien is een elektrische fiets heel wat anders dan een gewone fiets. Belangrijk om te weten.

Soorten elektrische fietsen

De elektrische fietsen zijn grofweg in 2 categorieën in te delen: Pedelecs en e-bikes. Een Pedelec biedt alleen trapondersteuning. Bij een Pedelec moet de fietser altijd mee blijven trappen. Dat meetrappen houdt de elektrische ondersteuning in werking. Een e-bike daarentegen is volledig elektrisch. De fietser hoeft dus niet per se te trappen. Zowel de Pedelecs als de e-bikes zijn in te delen in 2 categorieën: tot 25 km/uur en daarboven.

Alleen de pedelec met trapondersteuning tot 25 km/uur is een ‘gewone’ fiets. Daarvoor geldt dan ook géén verzekeringsplicht.

E-bikes tot 25 km/uur zijn juridisch gezien snorfietsen. Daarvoor geldt een verzekeringsplicht.

Elektrische fietsen met trapondersteuning tot 45 kilometer per uur (ook wel high-speed e-bikes of speed pedelecs) moeten verplicht verzekerd worden, zij staan juridisch gelijk aan een bromfiets.

Aansprakelijkheid bij ongeval met e-bike

Een fietser wordt op grond van de wet beschermd als ‘zwakke verkeersdeelnemer’. Die bescherming geldt ook voor fietsers met trapondersteuning (de pedelec) tot 25 kilometer per uur. Maar dat is meteen ook de grens. Alléén deze verkeersdeelnemer (groen in het schema) wordt beschermd als ‘zwakke verkeersdeelnemer’. Alléén deze ‘fietser’ wordt beschermd door de wet ten opzichte van gemotoriseerde verkeersdeelnemers. De andere drie categorieën niet.

De speed-pedelec is een gemotoriseerd voertuig.
De e-bike onder de 25 km/uur is een gemotoriseerd voertuig.
De e-bike > 25 km/uur is een gemotoriseerd voertuig.

Dat houdt in:

  1. De bestuurder geniet geen wettelijke bescherming als ‘zwakke verkeersdeelnemer’.
  2. De bestuurder heeft een verzekeringsplicht.
  3. De bestuurder is in principe aansprakelijk bij een ongeval met een niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer.

Tip

Bent u betrokken bij een ongeval met 2 ‘fietsers’? Neemt u dan altijd een foto van de locatie van het ongeval én van de betrokken twee fietsen. En hoewel het niet verplicht is, is het dragen van een helm wél een aanrader.

Ik wens u veel fiets-plezier.

Gerelateerde blogs

Slachtoffers beter geholpen met bijstand door een belangenbehartiger

15 april 2024

Slachtoffers beter geholpen met bijstand door een belangenbehartiger

Hogere vergoedingen voor slachtoffers bijgestaan door belangenbehartiger De Vrije Universiteit (VU) heeft in 2022 onderzoek […]


Lees meer ›
Klimaatrechten zijn mensenrechten

9 april 2024

Klimaatrechten zijn mensenrechten

Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens oordeelt dat klimaatrechten mensenrechten zijn Op […]


Lees meer ›
Vervolg blog: wat is shockschade anno nu?

22 maart 2024

Vervolg blog: wat is shockschade anno nu?

Shockschade makkelijker te claimen? In mijn blog van 21 oktober 2021 heb ik uitgelegd wat […]


Lees meer ›