Na lang nadenken durf je eindelijk die stap te zetten om een tatoeageshop binnen te lopen. Je overlegt met de tatoeëerder over de tatoeage die jij wilt en dan is het zo ver… Even wat tandjes op elkaar, maar dan staat die lang gewenste tatoeage eindelijk op jouw arm. Trots laat jij je nieuwe aanwinst aan je vrienden en familie zien… totdat iemand je er op wijst dat er een fout staat in de Engelse tekst! Je krijgt bijna een hartverzakking. Wat nu?
Dit gebeurt in de praktijk natuurlijk vaker. Neem deze van een Olympische sporter… Een tatoeage wordt niet altijd netjes gezet of er wordt een spelfout gemaakt in een tekst. Heel vervelend en het kan meestal niet zo maar hersteld worden, want die inkt zit permanent in jouw huid. Vaak kiezen mensen voor een cover-up, ofwel een nieuwe tatoeage óver de oude heen. Of je kunt de tatoeage laten laseren. Dat kan tegenwoordig zelfs zo goed, dat de tatoeage helemaal onzichtbaar wordt. Maar… ook bij het verwijderen van tatoeages gaat het nog wel eens mis. Kan jij dan jouw schade verhalen? Hoe is dit juridisch geregeld?
Medische behandelovereenkomst en voorlichting
In een zaak van de Rechtbank Zwolle-Lelystad ging het om het verwijderen van tatoeages, waarbij ontsierende littekens ontstonden bij het slachtoffer. In deze zaak oordeelde de rechtbank dat er sprake was van een gewone overeenkomst tussen partijen; geen medische behandelovereenkomst (lees de uitspraak hier). Dit is van belang om te weten welke wettelijke regels van toepassing zijn op de overeenkomst. De gewone contractregels waren dus van toepassing.
De rechter oordeelde uiteindelijk dat er sprake was van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door de tatoeageshop en dat de tatoeageshop aansprakelijk was voor de ontstane schade. De tatoeageshop had – kort samengevat – onvoldoende informatie verschaft over de mogelijkheid van het ontstaan van littekens na verwijdering van de tatoeages, terwijl het slachtoffer zich wel had gehouden aan alle instructies voor de nabehandeling van de huid na het verwijderen van de tatoeages. Het slachtoffer kreeg € 2.500,- smartengeld.
Goed opdrachtnemer
Een tatoeageshop heeft een bepaalde verantwoordelijkheid naar zijn klanten toe. Bij de uitvoering van de werkzaamheden moet de tatoeageshop de zorg van een goed opdrachtnemer in acht nemen. Dit houdt in dat het resultaat van een laserbehandeling of plaatsen van een tatoeage aan de redelijke verwachting moet voldoen. Er zijn in de rechtspraak meerdere uitspraken te vinden over laserbehandelingen die mis zijn gegaan, waardoor zoals hierboven littekens zijn ontstaan of zelfs brandwonden. In dat geval is het duidelijk dat het resultaat van de behandeling niet aan de verwachting voldoet en dat men de tatoeageshop aansprakelijk kan houden voor de schade die daardoor ontstaat.
Tatoeages
Bij het plaatsen van een tatoeage is dit in mijn ogen wel anders. Wat mag je verwachten van een tatoeëerder? Dat is subjectief. Niet alle tatoeëerders zijn immers even goed. Vaak blijkt dit verschil tussen tatoeëerders uit het uurtarief. Een net beginnende artiest zal een veel lager uurtarief hebben, dan een rot in het vak.
Niet iedere fout betekent aansprakelijkheid
Daarbij komt dat fouten maken menselijk is. In de medische aansprakelijkheid is het zo dat niet iedere fout van de arts leidt tot aansprakelijkheid. Er kunnen immers complicaties optreden bij een medische behandeling. Er moet een verwijt gemaakt kunnen worden voordat de arts aansprakelijk is. Nu is een overeenkomst tussen een tatoeageshop en de klant geen medische behandelovereenkomst, de kans is wel aanwezig dat een rechter deze overweging mee neemt.
Goede instructies
Het is zaak dat een tatoeageshop haar klanten van tevoren goed informeert over de risico’s van het zetten van een tatoeage en duidelijke instructies meegeeft over de nabehandeling van een tatoeage, bij voorkeur op schrift.
Zelf onderzoek doen
De klant moet zelf goed onderzoek doen naar de tatoeëerder en zijn of haar tatoeageshop. Informeer bijvoorbeeld of de tatoeageshop wel de benodigde vergunningen heeft om überhaupt te mogen tatoeëren. Ziet de shop er hygiënisch uit? Krijg jij een goed gevoel? Bijna alle tatoeëerders hebben een boek waarin eerder gezette tatoeages zijn te vinden. Vraag hiernaar. Zo kan jij als klant bekijken of je de tatoeëerder goed vindt en of je van zijn stijl houdt.
Gaat er dan toch iets mis, dan zal per zaak bekeken moeten worden of er sprake is van een tekortkoming in de overeenkomst tussen partijen. Kom jij bij een gerenommeerd tatoeageshop en die maakt een fout in een tekst van een tatoeage, dan heb jij meer kans dat een rechter oordeelt dat deze aansprakelijk is voor de gemaakte fout dan wanneer jij een beginneling bij jou thuis een tatoeage laat zetten en dat gaat niet goed.
Wordt er van tevoren een duidelijke uitleg gegeven over de risico’s en instructies voor de nabehandeling en jij houdt je daaraan, maar toch ontstaat er bijvoorbeeld een ontsteking, dan wordt dat waarschijnlijk gezien als een complicatie die kan optreden bij het zetten van een tatoeage en een risico dat bekend moet zijn bij de klant.
Advies
Anno 2021 is het hebben van tatoeages niet meer weg te denken, maar denk er wel goed over na. Voordat je het weet, zit je de rest van je leven opgescheept met een mislukt plaatje op je arm.
Gaat er iets mis na het zetten van een tatoeage of verwijderen ervan, neem dan direct contact op met de tatoeageshop of een arts. Goede begeleiding kan voorkomen dat men daadwerkelijk schade oploopt in zo’n situatie. Wil je specifiek juridisch advies over jouw situatie, neem dan gerust contact met mij op.
Groene en blauwe inkt mogelijk verboden
Overigens wordt het mogelijk per januari 2022 verboden om de kleuren groen en blauw te gebruiken voor tatoeages. Mocht daarover meer duidelijk worden, zal er een update op dit artikel volgen.
Contact met Lidewij Calis
Neem gerust contact met mij op. Bel mij via tel. 0172 – 42 71 91 of vul onderstaand formulier in.