Elk bedrijf heeft er vroeg of laat wel mee te maken: werknemers die veelvuldig te laat op het werk verschijnen. Vaak gaat het om niet meer dan maximaal 10 minuten en ze hebben altijd wel een plausibele verklaring. De schooltijden van de kinderen, lange files of een zieke echtgenoot. Dit neemt niet weg dat zo’n laatkomer de goede werking van een bedrijf in het gedrang kan brengen. Dit geldt zeker als die werknemer door zijn gedrag belangrijke afspraken misloopt.
Uit de praktijk blijkt dat voor veel werkgevers niet duidelijk is of en zo ja, in hoeverre, zij kunnen optreden tegen werknemers die vaak te laat komen. Hierbij speelt ook een rol dat bij veel werkgevers de indruk bestaat dat er onder de huidige Wet Werk en Zekerheid (WWZ) ten alle tijden een dik dossier aanwezig moet zijn, om – bijvoorbeeld – iemand om deze reden te ontslaan.
Te laat komen telt zwaar
Uit een recente uitspraak van de kantonrechter Zutphen blijkt dat het vaak te laat op het werk komen een werknemer nog steeds zwaar kan worden aangerekend.
Het ging in deze zaak om een werknemer die zich meerdere malen had verslapen. Daarvoor had hij ook een officiële waarschuwing gekregen. Omdat de werknemer zich vervolgens niet hield aan de gemaakte afspraken om op tijd te komen, heeft de werkgever een disciplinaire maatregel opgelegd. Ook dat hielp niet. Daarom heeft de werkgever de zaak voorgelegd aan de kantonrechter met het verzoek de arbeidsovereenkomst te ontbinden.
Wanprestatie
De kantonrechter oordeelde dat er in deze zaak sprake was van wanprestatie in ernstige mate. Dit leidde uiteindelijk tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst zonder enige vergoeding. Uit deze rechtspraak blijkt dat ook onder de huidige wetgeving het veelvuldig te laat op het werk komen verstrekkende gevolgen kan hebben voor de arbeidsovereenkomst.
Tip voor werkgevers
Voor een werkgever is het van belang om ten aanzien van de werktijden een consequent beleid te volgen. Op het moment dat een werknemer pas wordt ontslagen, nadat hij voor de 146e keer te laat is gekomen, wordt het handelen van een werkgever ongeloofwaardig. Het verdient dan ook de voorkeur dat een werkgever de naleving van werktijden vastlegt in een kort protocol, waarbij ook aandacht is voor het sanctiebeleid. Als dit beleid vervolgens consequent wordt toegepast, zal ook de rechter onverbiddelijk zijn.
Tip voor werknemers
In een tijd waarin meer ruimte is voor thuiswerken en flexibele werktijden, moet niet te lichtvaardig worden gedacht over de verplichting om op tijd op het werk te verschijnen. Dat houdt de verplichting in om zich als goed werknemer te houden aan de door werkgever opgegeven werktijden.
Wilt u weten hoe sterk u staat wat betreft die werknemer die steeds te laat komt? Neem vrijblijvend contact met mij op. Wellicht kan ik u van dienst zijn. Bel met 0172 – 42 71 94 of vul het contactformulier in.