In dit artikel vertellen wij hoe ondernemers uitstel van betaling van huur kunnen regelen. Veel ondernemers zijn met die kwestie bezig, nu de inkomsten vanwege de Coronacrisis onder druk staan of wegvallen, maar de vaste lasten ondertussen wel doorgaan. Advocaat ondernemingsrecht Matthijs Mulder geeft uitleg.
In de blog ‘Coronacrisis | Gevolgen voor huur van bedrijfsruimte – winkel, horeca, kantoren’ zijn de gevolgen van de Coronacrisis voor de huur van bedrijfsruimte beschreven.
Wij gaven het advies dat verhuurder en huurder met elkaar in gesprek moeten gaan om te komen tot maatwerkafspraken; steeds rekening houdend met elkaars gerechtvaardigde belangen. Inmiddels zijn er landelijk afspraken gemaakt.
In koepelberaad tussen vastgoedeigenaren, institutionele beleggers en vertegenwoordigers van detailhandel zijn de volgende ‘guidelines’ afgesproken voor de gesprekken tussen individuele verhuurders en huurders.
De uitleg, of ‘guidelines’
- Pas kwartaalhuren voor Q2 die per 1 april ingaan aan naar maandhuren.
- Bied waar nodig uitstel van het versturen van de huurnota’s voor de maand april tot ten minste 20 april;
- In het geval dat er al huurnota’s zijn verstuurd worden deze niet geïncasseerd tot 20 april en worden er geen herinneringen aan huurders gestuurd tot 20 april;
- Uiteraard dient gedurende de crisismaanden geen boete of rente te worden gerekend over uitgestelde huurbetalingen;
- Winkels die geen substantiële omzetdaling hebben (substantieel is >25%), moeten voor de korte termijn buiten de discussie blijven;
- Bied elkaar de mogelijkheid niet aan een exploitatieverplichting te hoeven voldoen tot eind april 2020 en bepaal in goed overleg of laat de retailer beslissen.
Wilt u hier nu al meer over weten? Bel mij gerust op tel. 0172 – 42 41 72 of vul het contactformulier in.