Nederland was tot voor kort het enige land in Europa waar snorfietsers géén helmplicht hadden. Per 1 januari 2023 is de helmplicht ook in Nederland ingevoerd, zowel voor de bestuurders áls de passagiers van snorfietsen.
In Nederland rijden bijna 800.000 snorfietsen. Dat zijn scooters of andere snorfietsen met een blauw kenteken, die maximaal 25 kilometer per uur mogen rijden. Jaarlijks vallen er 30 tot 40 dodelijke slachtoffers en zijn er honderden zwaar- en lichtgewonden onder snor- én bromfietsers. Het doel van de nieuwe wet is om het aantal ernstige gewonden en dodelijke slachtoffers te verminderen. Een ongeval zonder helm kan ernstiger letsel geven en daarom meer schade veroorzaken. Wie geen helm draagt, riskeert een boete van 100 euro.
Helmplicht en beoordeling aansprakelijkheid
In dit artikel wil ik als letselschade-advocaat de belangrijkste aandachtspunten voor u op een rij zetten. Te beginnen met de beoordeling van de aansprakelijkheid bij een ongeval. Als de bestuurder van een snorfiets slachtoffer is van een ongeval, dan geldt: als de andere partij in een motorrijtuig reed en die verkeersfouten heeft gemaakt en de bestuurder van de snorfiets niet, dan is de andere partij volledig aansprakelijk.
Als de snorfietser geen helm droeg, zal de verzekeraar zich op het standpunt stellen dat er sprake is van ‘eigen schuld’. Dit betekent dat een deel van de schade niet wordt vergoed.
Helmplicht en schadevergoeding
Hoe zit het dan met de schadevergoeding? Bij het niet dragen van een helm stelt de verzekeraar vaak dat er een korting van 25 procent moet worden toegepast in verband met het niet dragen van de helm. Het dragen van een helm is namelijk een schadebeperkende maatregel. In de voorwaarden van Centraal Beheer Achmea staat bijvoorbeeld dit:
Droeg u geen helm en deze was wel verplicht? Dan vergoeden we maximaal 75%. Dit geldt alleen voor schade door lichamelijk letsel. Als u kunt bewijzen dat het letsel niet is veroorzaakt of verergerd doordat u geen helm droeg, dan geldt deze beperking niet.
Veel verzekeraars houden dit percentage van 25 procent aan. Als aannemelijk is dat het slachtoffer het letsel ook zónder helm zou hebben opgelopen, kan dit percentage kan worden bijgesteld. Dit moet wel goed worden onderbouwd. Hiervoor is van belang dat de exacte toedracht en impact van het ongeval goed wordt uitgezocht. Vaak is ook een medisch advies nodig van een dokter.
Helmplicht en ‘schade voor opzittenden’-verzekering
Als eigenaar van een snorfiets bet u wettelijk verplicht om voor uw snorfiets een WA-verzekering af te sluiten. Daarnaast is het mogelijk én verstandig om voor een beetje extra premie een ‘schade voor opzittenden’-verzekering af te sluiten. Kortweg vaak de opzittendenverzekering genoemd. U krijgt dan uw schade vergoed, ook al is het ongeval door eigen toedoen ontstaan. Die extra premie is echt niet hoog.
Laat u bijstaan
Heeft u te maken met een ongeval met een snorfiets of andere gemotoriseerde tweewieler? Bent u slachtoffer als bestuurder of als passagier? Laat u bijstaan door een vakbekwame advocaat. Kies sowieso voor een advocaat die het LSA-keurmerk mag voeren en voor een advocaat die is aangesloten bij het Nationaal Keurmerk Letselschade. En weet dat onze (LSA-)advocaten u kosteloos kunnen bijstaan. Sinds een arrest van de Hoge Raad van 9 september 2022 worden onder de opzittendenverzekering ook de advocaatkosten vergoed.
Kortom: helm op, opzittendenverzekering afsluiten en doe voorzichtig.
Wilt u hier nu al meer over weten? Bel mij gerust op tel. 0172 – 42 41 72 of vul het contactformulier in.