Vanaf 1 januari 2015 zijn werkgevers verplicht om het einde van een tijdelijke arbeidsovereenkomst tenminste een maand van te voren aan te zeggen. Zo weet de werknemer een maand van te voren waar hij aan toe is en kan hij tijdig op zoek naar een andere baan.
Een duidelijke regel, zo lijkt het. Toch zijn er over deze regel alweer gerechtelijke procedures gevoerd. Bijvoorbeeld over de vraag hóe de werkgever nou precies moet aanzeggen.
Schriftelijk
De wet schrijft voor dat de aanzegging schriftelijk moet gebeuren. Maar wat is nu ‘schriftelijk’? De kantonrechter in Amsterdam moest zich in juni 2015 over deze vraag buigen. In dit geval had een werkgever zijn werknemer per Whatsapp-bericht laten weten dat de arbeidsovereenkomst beëindigd zou worden. De kantonrechter oordeelde dat met een Whatsapp-bericht al voldaan kan zijn aan de wettelijke vereisten voor de aanzegging.
Blauwe vinkjes…
Toch blijft het oppassen met het gebruik van Whatsapp voor een aanzegging. In dit geval had de werknemer namelijk op het Whatsapp-bericht van de werkgever gereageerd. Daaruit kon de kantonrechter weer afleiden dat de werknemer het bericht daadwerkelijk had gelezen. Voor de kantonrechter was er dan ook geen twijfel mogelijk dat de werknemer wist dat het contract niet verlengd zou worden.
Had de werknemer niet gereageerd, en kon de werkgever ook niet door middel van ‘blauwe vinkjes’ bewijzen dat de werknemer het bericht had gelezen, dan had de werkgever waarschijnlijk aan het kortste eind getrokken.
Wel of niet gelezen
Uit deze recente uitspraak van de Rechtbank Amsterdam blijkt wel dat ook rechters met hun tijd meegaan. Kan de werkgever bewijzen dat de werknemer de aanzegging heeft gelezen, dan heeft de werkgever al snel aan zijn verplichting voldaan. Toch blijft het oppassen, want als werkgever zal je wel zeker moeten weten dat de werknemer je bericht heeft gelezen.
Wilt u weten op welke manieren u een werknemer mag ‘aanzeggen’ of heeft u andere vragen over het nieuwe arbeidsrecht? Bel met tel. 0172-42 71 94
of vul het contactformulier in.