Tegenwoordig is het vrij simpel om met een smartphone gesprekken stiekem op te nemen. In mijn praktijk zie ik dat werkgevers steeds vaker geconfronteerd worden met stiekem opgenomen gesprekken door een werknemer. Meestal zijn werkgevers hier niet blij mee, al is het alleen maar omdat zij kennelijk niet vertrouwd worden. Geregeld krijg ik dan ook de vraag of het opnemen van gesprekken wel zomaar mag, wat hiervan de gevolgen (kunnen) zijn en hoe dit voorkomen kan worden in de toekomst.
In deze blog geef ik werkgevers antwoord op die drie vragen.
- Wanneer mag een gesprek worden opgenomen?
- Wat mag een werknemer met de geluidsopnames doen?
- Wat kan een werkgever doen om dit te voorkomen?
1. Wanneer mag een gesprek worden opgenomen?
Het stiekem maken van geluidsopnames van een gesprek is alleen strafbaar als de persoon die de opnames maakt zelf geen deelnemer is aan het gesprek. U mag dus geen afluisterapparatuur op de werkvloer plaatsen.
Het stiekem maken van geluidsopnames van een gesprek waar de werknemer zelf aan deelneemt, mag in principe wel. Een werknemer is niet verplicht dit tegen u te zeggen of er toestemming voor te vragen. Betekent dit dat alles mag worden opgenomen? Nee, zeker niet. Als het gaat om gesprekken waarin gevoelige privégegevens worden gedeeld, kan het opnemen van een gesprek in strijd zijn met het recht op privacy. Bij een strikt zakelijk gesprek zal hiervan echter niet snel sprake zijn.
2. Wat mag een werknemer met de opnames doen?
De opnames mogen in principe alleen voor eigen gebruik dienen. Ze mogen dus niet openbaar worden gemaakt. Een werknemer mag de opnames dus niet delen met collega’s of op social media plaatsen.
Mag de werknemer de opnames wel aan de rechter overhandigen in een gerechtelijke procedure? Ja. Stiekem opgenomen gesprekken kunnen in meeste gevallen als bewijs in een arbeidsrechtelijke rechtszaak worden gebruikt. In het civiele procesrecht geldt namelijk – anders dan in het strafrecht – de zogenaamde vrije bewijsleer. Pas als er sprake is van een schending van de privacy van de werkgever, zal de rechter de gespreksopname buiten beschouwing laten. De lat hiervoor ligt echter erg hoog. Het enkele feit dat een gesprek stiekem is opgenomen, is onvoldoende voor de uitsluiting van bewijs.
U moet zich daarom steeds bewust zijn van het feit dat gesprekken kunnen worden opgenomen en tegen u kunnen worden gebruikt in een procedure.
3. Wat kan de werkgever doen om dit te voorkomen?
Wanneer een werkgever niet wil dat een gesprek wordt opgenomen, moet hij dit vooraf vragen en direct zeggen dat hij daar geen toestemming voor geeft. Een werknemer moet eerlijk antwoorden en niet alsnog het gesprek opnemen. Dat heet goed werknemerschap. Wanneer de werknemer het gesprek dan toch opneemt, kan de werknemer worden verweten dat hij ernstig verwijtbaar heeft gehandeld.
Uit de rechtspraak blijkt bovendien dat dat het veelvuldig en stiekem opnemen van gesprekken kan leiden tot de conclusie dat er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie, omdat er kennelijk geen vertrouwen is in de werkgever. Dit kan vervolgens aanleiding zijn voor de rechter om de arbeidsovereenkomst te ontbinden en geen of een veel lagere vergoeding toe te kennen.
Wees op uw hoede
Deze mogelijkheid neemt niet weg dat u hoe dan ook op uw hoede moet zijn. Wees voorzichtig met uitspraken die u doet. Doe geen toezeggingen die u niet kunt nakomen. Maak geen ongepaste opmerkingen en stel geen vragen die niet gesteld mogen worden. Hiermee voorkomt u dat dit tegen u gebruikt zou kunnen worden.
Heeft u een vraag over dit bericht? Wilt u meer weten over hoe dit op uw situatie van toepassing is? Neem gerust contact met mij op via tel. 0172 – 42 71 94 of vul het contactformulier in.
Wilt u meer weten?
Heeft u het vermoeden dat uw werknemer stiekem gesprekken opneemt, bent u bang dat dit tegen u gebruikt zal worden of dat uw werknemer deze gesprekken met anderen deelt?
Neem dan gerust contact met mij op. Ik adviseer u graag persoonlijk.