Elektrische step toch niet verplicht verzekerd?

Letselschade
Blog
28 februari 2024

Elektrische voertuigen (Deel IV)

Dit is deel IV in de blogserie over elektrische voertuigen:

  1. Deel I: Verzekeringsplicht en aansprakelijkheid bij verschillende soorten e-bikes uitgelegd
  2. Deel II: Bij ongeval elektrische step gelden andere juridische regels dan bij elektrische fiets
  3. Deel III: Aansprakelijkheid voor elektrische voertuigen
  4. Deel IV: Elektrische step toch niet verplicht verzekerd?

 

In 2022 schreef ik al een blog over elektrische steps. De conclusies van mijn blog luidden onder meer dat gebruikers van elektrische steps worden gezien als gemotoriseerde verkeersdeelnemers waardoor er voor hen een verzekeringsplicht geldt en een (voor hen) nadeliger aansprakelijkheidsregime.

Onlangs deed de rechtbank Den Haag uitspraak (ECLI:NL:RBDHA:2023:8146) in een zaak waarin het ging om een aanrijding tussen de gebruiker van een elektrische step en een automobilist. De Haagse kantonrechter oordeelde dat de e-step mogelijk toch moet worden gezien als niet-gemotoriseerde verkeersdeelnemer.

De gebruiker van de step stelt dat de gashendel is vastgezet waardoor hij zelf moest steppen om vervolgens een boost te krijgen van de elektrische step. Dit in tegenstelling tot de meeste elektrische steps waarbij je een hendel indrukt om te accelereren zonder zelf iets te hoeven doen. De gebruiker wijst op de gelijkenis tussen zijn step en een fiets met trapondersteuning (tot 25 km/u en maximaal 250 Watt aan vermogen). Die fietsen gelden volgens de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) niet als motorrijtuig en zijn dus vrijgesteld van de plicht tot verzekering en voor de gebruiker daarvan geldt een gunstiger aansprakelijkheidsregime.

De kantonrechter overweegt dat de wet- en regelgeving over het gebruik van een elektrische step met stapondersteuning onduidelijk is en dat regels over het aanpassen van een elektrische step ontbreken. Dit mag niet in nadeel van de gebruiker van de elektrische step worden uitgelegd. De kantonrechter overweegt dat uit de verschillende (Europese) regelgeving volgt dat goedkeuring van voertuigen voorafgaand aan toelating op de markt moet plaatsvinden. Met oog op de onduidelijkheid in de regelgeving oordeelt de kantonrechter dat deze keuring in dit geval achteraf plaats kan vinden. De rechter benoemt een deskundige om de vraag te beantwoorden of de omgebouwde step voldoet aan de technische vereisten die de Nederlandse overheid daaraan stelt. Als dat inderdaad het geval blijkt kan de gebruiker niet als gemotoriseerde verkeersdeelnemer worden beschouwd en zal hij beschermd worden door de wet ten aanzien van het toe te passen aansprakelijkheidsregime.

Hoe dit verder afloopt moet worden afgewacht tot de publicatie van het eindvonnis. Opvallend is wel dat de rechter zelf de keuring van de elektrische step ter hand neemt. Te verwachten en hopen is dat deze uitspraak een vreemde eend in de bijt is. Per zaak een technische keuring om vast te stellen met wat voor elektrische step we van doen hebben klinkt in ieder geval weinig aanlokkelijk.

Heeft u vragen over dit onderwerp? Wilt u meer weten over uw specifieke situatie? Belt of mailt u mij dan gerust. Dat kan via telefoonnummer 0172 – 42 70 73, e-mail j.minderhout@berntsenmulder.nl of vul het contactformulier in.




    Gerelateerde blogs

    Rijd jij of rijd ik?

    30 augustus 2024

    Rijd jij of rijd ik?

    Wie bleek de bestuurder? Nee, dit is niet de welbekende vraag wie vanavond de Bob […]


    Lees meer ›
    Schrikken van een dode muis: wanneer is uw werkgever aansprakelijk?

    31 juli 2024

    Schrikken van een dode muis: wanneer is uw werkgever aansprakelijk?

    Letselschade voor badjuf na val van toezichtstoel Een opvallende uitspraak van de rechtbank Oost-Brabant. De […]


    Lees meer ›
    Blijvende invaliditeit in letselschadezaken

    19 juli 2024

    Blijvende invaliditeit in letselschadezaken

    Meer dan alleen een percentage Wanneer u een ongeval overkomt en u daarbij letsel oploopt, […]


    Lees meer ›